Van betekenis zijn voor mens, cultuur of natuur, dat is de kern van de activiteiten van het toonaangevende foodservicebedrijf Hutten in Veghel; Eigenaar Bob Hutten zit in de jury van de Dragon’s Den en daar zijn we blij mee!

De basis voor Hutten ligt in de bakkerij van de familie, begonnen in 1929. In de decennia die volgen, komt de nadruk gaandeweg meer te liggen in het leveren van (party)catering services. Nu, bijna negentig jaar na de oprichting, is Hutten onder leiding van Bob Hutten uitgegroeid tot een vooruitstrevende duizendpoot in de foodsector. En innovatief is Bob Hutten zeker ook als het gaat om duurzame initiatieven. Van het ontwikkelen van de duurzame cafetaria van de toekomst (Smaaklokaal Hutten) tot het optuigen van een heuse Verspillingsfabriek en het eigen huislabel De Guijt. Wat dat laatste voorbeeld betreft: al meer dan 600 duurzame producten zijn te vinden in meer dan 140 bedrijfsrestaurants . Hiervoor werkt Hutten samen met 24 lokale boeren, People4Earth, dierenartsen en Platform Verduurzaming Voedsel.

Waste aanpakken

Als geen ander wil deze duurzame cateraar de voedselverspilling terugdringen en het probleem bij de bron aanpakken. Hutten maakt in de splinternieuwe en revolutionaire Verspillingsfabriek in Veghel smaakvolle producten van onverkoopbare reststromen waar supermarkten en leveranciers van groenten, fruit en vlees anders mee zouden blijven zitten. Denk dan aan restjes vlees die overblijven bij het versnijden van vleeswaren, of overrijpe tomaten. Per week worden hier straks minimaal 30 ton voedselresten verwerkt tot nieuwe producten, zonder kunstmatige e-nummers en onnatuurlijke conserveringsmiddelen. Met de Verspillingsfabriek geeft Hutten antwoord op de verspillingsproblematiek. Maar de fabriek is geen blijvend antwoord. Uiteindelijk is het doel om verspilling bij de bron aan te pekken. Daarom geeft het bedrijf studenten van Wageningen UR en Has Hogeschool Den Bosch de kans om in de nieuwe fabriek verschillende vraagstukken rondom dit probleem op te lossen. Het verder doorontwikkelen van het verduurzamen van de keten, vitaal gedrag, specialistische voeding en voedselverspilling staan centraal in projecten die Hutten onder de vlag van het Hutten Innovatie Centrum oppakt met de kennisinstituten.

Productleadership

Ons voedselsysteem vraagt, nee, schreeuwt om vernieuwing. Wat is het probleem met het huidige systeem? Bob Hutten sprak erover op de website duurzaamheid.nl: “Daarvoor moeten we terugkijken. Na 1945 hebben we gezegd dat er nooit meer honger mocht komen en zijn we heel veel voedsel gaan produceren. Door die focus op hoeveelheid kennen we nu echter maar één model: opschalen, met overproductie en prijsgerichtheid tot gevolg. Om dit te veranderen moeten we ons op productleadership in plaats van costleadership richten. We moeten kiezen voor de kwaliteit en inhoud van het product.’ Om dat te verwezenlijken heeft Hutten de handen ineen geslagen met de Rabobank, de Sligro en stichting Voeding Leeft, met zorgpartners zoals CZ Zorgverzekeraar en twee ziekenhuizen uit de regio, en met kennispartners zoals Wageningen UR en de HAS Hogeschool. Samen werken deze organisaties aan meer dan twintig verschillende projecten waarbij aan voeding gerelateerde innovaties, producten en diensten worden ontwikkeld.”

Geen medewerkers, maar samenwerkers

Samenwerking is bij al deze projecten het sleutelwoord. Bob: “De verschillende partners brengen ieder hun eigen expertise in en bieden een diversiteit aan testomgevingen om de verschillende ideeën te toetsen. Samenwerking is ook voor Bob Hutten zelf een sleutelwoord: niet voor niets bestaat zijn personeel niet uit medewerkers, maar uit samenwerkers. Ieder mens en iedere organisatie heeft zijn eigen talenten. Ik beschouw het als mijn taak, mijn drijfveer ook, om die talenten die ruimte te geven, te faciliteren en te ontwikkelen. Samen zeggen we: hier staat het, laten we gewoon starten. En dat kun je beter met een aantal partijen doen dan in je eentje. Bedrijven draaien in de eerste plaats om maatschappelijke relevantie: om hun bijdrage, om hun vermogen te verbeteren. Als een bedrijf dat goed doet, verdient het daarmee geld. Dat zijn we de laatste 20, 30 jaar gaan omdraaien, maar de nieuwe generatie wil die maatschappelijke bijdrage, net als wij, weer voorop stellen. Daarbij gaat het niet alleen om verantwoord ondernemen, waarbij je voorkomt dat je schade toebrengt, maar ook om verbeterend ondernemen, waarbij je daadwerkelijk iets toevoegt. Luisteren, inspireren, geven, delen en helpen: dat zijn de hoofdtaken van een bedrijf. Taken die wij graag oppakken.”